Emoții

“Mintea nu poate fi ocupată de emoţii pozitive şi negative în acelaşi timp. Trebuie să predomine fie unele, fie celelalte. Este responsabilitatea noastră să ne asigurăm că emoţiile pozitive sunt cele care ne influenţează în mod dominant mintea.” Napoleon Hill

Niciun gând nu se naște din lipsa emoției și că emoțiile, fie ele pozitive sau negative, au un efect însemnat asupra sănătății și a funcționalității organismului. Efectele emoțiilor asupra sănătății mentale și fizice, după ultimele descoperiri științifice, pot fi măsurate și apreciate… Viața noastră de zi cu zi este profund încărcată emoțional. De-a lungul anilor, un număr impresionant de cercetări au arătat că emoțiile, gândurile și acțiunile noastre sunt strâns legate între ele.

Emoțiile sunt sentimente normale, pe care le experimentează orice om și de fapt ele sunt cele care îi fac pe oameni diferiți. Suntem fericiți, triști, ne este teamă uneori… cu toți avem emoții și reacții.

Eu de exemplu sunt o persoana cu un temperament sangvin. Ma las ușor copleșită de emoții și reacționez la primul impuls.

Emoțiile negative, pot de multe ori să ne istovească și să ne încarce cu energie negativă. Toate astea pot afecta organele interne și astfel apar tot soiul de boli, a căror existență nu ne-o putem justifica. Nu ți s-a întâmplat ca după ce ai experimentat emoții puternice, să ai probleme cu tranzitul sau chiar de tensiune?

Oamenii folosesc diferite strategii de reglare emoțională. Cele mai comune sunt: acceptarea, evitarea, distragerea atenției, supresia expresivă (încercarea de a inhiba sau reduce exprimarea comportamentală a trăirilor emoționale), mindfulness, rezolvarea de probleme, reevaluarea cognitivă (reinterpretarea unei situații pentru a-i schimba relevanța emoțională), ruminația (gânduri negative repetitive) sau îngrijorarea. De exemplu, o persoană care este stresată pentru că urmează să țină un discurs în public ar putea încerca să își distragă atenția de la discurs pentru a se calma.

Un nou studiu facut de un grup de oameni de stiinta de la Universitatea din Haifa, Israel, a aratat ca emotiile influenteaza in mod direct procesele invatare si memorare ale creierului, scrie sciencedaily.com.
Scopul acestui studiu a fost observarea activitatii electrice care are loc in creier in timpul acumularii informatiilor cu caracter social pentru a intelege legatura dintre emotii si procesele cognitive, precum cel de memorare.

In urma studiului s-a observat ca emotiile nu sunt numai produsul prelucrarii informatiilor de catre creier, dar si ca acestea influenteaza in mod direct procesele de invatare si memorare ce au loc in creier.

„Emotii diferite nasc reactii diferite care fac creierul sa lucreze la diferite frecvente, a explicat Shlomo Wagner, doctor al Departamentului de Neurobiologie de la Universitatea din Haifa.

In prima parte a studiului cercetatorii au examinat activitatea electrica ce are loc in creierul sobolanilor la nivelul comportamentului social. Acestia au descoperit ca exista o crestere a activitatii electrice la nivelul creierului, care reflecta o stare de entuziasm, atunci cand sobolanii sunt pusi in situatii sociale noi si ca in acest timp au loc noi coordonari si asocieri intre informatii ce apartin unor domenii diferite. Aceleasi zone ale creierului au aratat, in schimb, o activitate electrica scazuta atunci cand intalnirile sobolanilor aveau loc cu parteneri cunoscuti anterior.

„Cu alte cuvinte, in timpul primei intalniri, zone diferite ale creierului au lucrat la un nivel ridicat de coordonare. In momentul in care cele doua animale au ajuns sa se cunoasca reciproc, activitatea electrica a scazut si coordonarea a incetat”, a remarcat doctorul Shlomo Wagner.

„Rezultatele au aratat, in mod clar, ca emotiile sunt sincronizate cu nivelul ridicat de activitate cerebrala si ca acest factor, care pare sa faciliteze formarea de memorie sociala, este favorizat de intalnirile ce au avut loc intre sobolanii care nu se cunosteau. Cu alte cuvinte, am gasit o conexiune intre sentimentul de entuziasm, activitatea ritmica in anumite zone ale creierului si procesul cognitiv de formare a memoriei. Dupa sobolanii au fost familiarizati intre ei, au devenit mult mai putin entuziasti si, in consecinta, s-a inregistrat o scadere a nivelului de coordonare intre zonele distincte ale creierului”, a explicat Dr. Wagner.

„In esenta, aceasta constatare explica de ce oamenii tind sa-si aminteasca in special prima lor intalnire cu partenerul de viata,” a adaugat acesta.

„Se pare ca, atunci cand emotiile sunt pozitive, creierul pune la lucru diferite cai de comunicare intre anumite zone. Cand emotiile difera, spre exemplu cand este vorba despre o emotie negativa de frica, creierul poate activa aceleasi zone, dar prin cai diferite de comunicare. Va trebui sa efectuam in viitor studii suplimentare, inclusiv asupra oamenilor, pentru a intelege importanta fiecarei emotii asupra proceselor de memorare, insa, in termeni generali, implicarea este clara: emotii diferite cauzeaza procese cerebrale diferite ce fac creierul sa lucreze diferit chiar si atunci cand este vorba despre procesul de invatare si memorare, conchide Dr. Wagner.

Lasă un răspuns