Ce înseamnă o imunitate bună?

Spread the love

Sistemul imunitar este una dintre cele mai complexe structuri ale corpului uman alături de rețelele de neuroni ale sistemului nervos. El are rolul de a se adapta prin celulele și moleculele pe care le produce (anticorpii) la toate agresiunile din mediul exterior. Sistemul imunitar are sarcina de a menține un echilibru cu totalitatea bacteriilor și virusurilor care trăiesc în sau pe suprafața corpului uman, numită microbiom.

Numărul exact de virusuri care co-există cu celulele corpului nostru (virom) nu a putut fi calculat exact, dar probabil este de 10 ori mai mare decât numărul de bacterii.

Coronavirusuri sau alți membri ale familiei Coronaviridae pun la încercare în permanență sistemul imunitar, de cele mai multe ori cauzând răceli banale.

Cum îmi pot influența imunitatea prin alimentație?

Tot ceea ce introducem prin alimentație în intestinul subțire și gros va interacționa cu microbiomul local, ajutând procesul de digestie și îmbunătățirea imunității.

Acele persoane care au o dietă echilibrată, cu un aport normal de macronutrienți (glucide, lipide, proteine) și micronutrienți – vitamine și minerale, se vor apăra mai bine de eventuale infecții.

Dacă alimentele sunt bine spălate și preparate corect termic, riscul de îmbolnăvire dat de virusuri și bacterii dăunătoare scade.

Cât și ce trebuie să mâncăm?

Recomadările generale ale Organizației Mondiale a Sănătății, la care am adăugat câteva note legate de alimentația tradițională, sunt următoarele: 

– mâncați zilnic alimente neprocesate:

  • fructe (4 porții),
  • legume prospete (5 porții),
  • nuci (15-20 g),
  • 180 g cereale integrale (grâu, ovăz, porumb, orez),
  • 160 g carne de calitate bună sau leguminoase (fasole, mazăre, năut) și cât mai variat.

– carnea roșie va fi preferată de 1-2 ori pe săptămână, iar carnea albă de 2-3 ori pe săptămână;

– gătiți alimentele prin fierbere/coacere/grătar, dar nu un timp îndelungat pentru că își pierd vitaminele, evitați prepararea prin prăjire;

– alegeți grăsimi nesaturate (pește, avocado, ulei de măsline, floarea soarelui) în favoarea celor saturate (unt, ulei de cocos sau palmier, brânzeturi).

– limitați gustările dulci și consumul de alimente crocante (chipsuri, alune, semințe) care dau o falsă senzație de calmare, mai cu seamă când sunteți la televizor.

– evitați să cumpărați gustări dulci sau sărate;

– limitați consumul de sare; atenție la murături și la brânzeturi.

– hidratați-vă cu 8-10 pahare de apă pe zi; evitați băuturile carbogazoase îndulcite; consumați alcool cu moderație (200 ml vin demi-sec la masă).

Sursa digi24.ro

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: