Alimente bogate în vitamina D

Spread the love

Studiile arată că mai mult de 40% din oameni nu sintetizează suficientă vitamina D în organism. Iar vitamina D este esențială pentru menținerea imunității, a densității osoase, a proceselor nomale de creștere la copii. 

Oamenii de stiință îşi pun mari speranţe în vitamina D. Aceștia o numesc vitamina-minune, deoarece are o sferă vastă de acțiuni: previne apariţia diabetului, cancerului, bolilor de inimă sau chiar a depresiei.

Începe sezonul rece, începe sezonul suplimentelor alimentare destinate imunităţii. Vitamina D reduce riscul reacţiilor inflamatorii exagerate. Şi nu trebuie consumată doar de către copii şi adolescenţi. Mai ales în acest sezon rece.

Vitamina D participă, în copilărie și adolescență, la dezvoltarea fiecărui mușchi. Inclusiv a vaselor de sânge – tot mușchi! Reglează depozitele de calciu și fosfor ale organismului, ceea ce se vede în sănătatea oaselor. Şi este esențială sistemului imunitar. Pentru că reglează răspunsurile inflamatorii. În prezenţa unui agent infecţios.

Conf. dr. Carmen Chifiriuc, expert virusolog: Un răspuns imun foarte intens predispune la aparita unor leziuni la nivelul ţesuturilor noastre. Un răspuns inflamator mult prea intens cum se mentionează că este cazul şi în infecţia Covid-19. Pe de altă parte, nu ne dorim la un răspuns imun insuficient pentru că aşa infecţia persistă în organismul nostru”.

Vitamina D se dozează din sânge. Şi, dacă nu aveţi suficientă, medicul va recomandă doza necesară de suplimente.

Dr. Carmen Chifiriuc, expert virusolog: Este lipsită şi de efecte adverse. Când luăm suplimentar vitamina D sub formă de medicament nu exista efecte adverse la acest tratament.

Concentrații scăzute de vitamina D au persoanele care suferă de obezitate, hipertensiune arterială şi diabet. Dar şi fumătorii. Dacă sunteţi într-un din aceste categorii, dozaţi din sânge şi vitamina D și cereţi apoi medicul dumneavostra suplimente.

De ce supraponderalii au puţină vitamina D în sânge? Vitamina D poate fi depozitată în celulele grase, dacă acestea sunt multe. Odată depozitată, scade concentrația din sânge, cea care contează. Iar la fumători este dereglat total jocul biologic dintre vitamina D și calciu.

Între octombrie și aprilie, nu avem suficientă lumină solară ca să producem vitamina D în piele. Este perioada în care e recomandat să nu lipseacă din alimentație oul, carnea și câte o conservă de sardine. Aceasta vine la pachet și cu vitamina D și cu o concentrație mare de calciu, care poate fi absorbit ușor de organism. Odată cu toamna, toți copiii, adolescenții și adulții, indiferent de vârstă, au nevoie de suplimente alimentare de vitamina D, cu doze zilnice peste 400 de unităţi.

Proteinele de origine animală din alimentaţie – ouă, lactate, carne – ajută şi altfel sistemul imunitar.

Prof dr Carmen Dorobat, medic primar boli infecţioase: Anticorpii se sintetizează în organism, anticorpii sunt acelea particule mici care ne apară în fata agenţilor infecţioşi. Sunt contruiți pe un schelet proteic, iar dacă noi nu aducem în organism proteine din alimente vom avea o problemă în monten când organismul în care îşi va constui aceşti anticorpi.

Alimente bogate în vitamina D

Ton – bogat în vitamina D și seleniu – adjuvant pentru sistemul imunitar; Somon sălbatic; Pește gras – hering; Ciuperci – bogate în vitamine și minerale; Ou – în special gălbenușurile deoarece este bogat în proteine, vitamine și minerale; Iaurt – sursă naturală de probiotice, bacterii sănătoase; Lactate; Mazăre; Lapte vegetal – soia, migdale, ovăz, orez; Scoici; Brânzeturi; Carne de porc; Carne de vită; Ulei de ficat de cod; Tofu; Spanac; Semințe; Cereale fortifiate; Ciocolată neagră; Portocale.

În fiecare zi, sunt suficiente: o felie de carne cât palma sau un ou sau o conservă mică de peste sau o felie de brânză.

Simptome care arată deficit/carență de vitamina D Oboseală accentuată – lipsa somnului; Dureri de spate; Dureri de oase; Dureri musculare; Dureri de mâini și de picioare; Scăderea densității osoase; Slăbiciune la nivelul mușchilor; Tensiune arterială mare; Stări de depresie; Boli autoimune; Tulburări respiratorii; Obezitate; Căderea părului.

Sursa stirileprotv.ro, vegis.ro, libertatea.ro

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: