Creierul unui dinozaur a fost reconstituit digital folosind tehnici avansate de imagistică și modelare 3D

Spread the love

Oamenii de știință au reconstruit digital creierul unui dinozaur, dezvăluind informații „surprinzătoare” despre alimentația și comportamentul său, relatează CNN.

Folosind tehnici avansate de imagistică și modelare 3D, cercetătorii de la Universitatea din Bristol din Marea Britanie au „reconstruit” creierul unui Thecodontosaurus, un sauropod care a trăit pe actualul teritoriu al Angliei acum 205 milioane de ani.

Experții au descoperit că, spre deosebire de rudele sale care se hrăneau cu plante, Diplodocus și Brontosaurus, Thecodontosaurus se hrănea cu carne și ar fi putut merge pe două picioare.

„Analiza noastră asupra creierului acestui Thecodontosaurus a dezvăluit multe caracteristici fascinante, unele chiar surprinzătoare”, a spus Antonio Ballell, doctorand la Școala de Științe a Pământului de la Universitatea din Bristol.

„În timp ce rudele sale de mai târziu s-au deplasat cu greutate pe patru picioare, descoperirile noastre sugerează că această specie ar fi putut să meargă pe două picioare și să fi fost ocazional carnivoră”, a adăugat Ballell, autorul principal al studiului.

Thecodontosaurus era un dinozaur de mărimea unui câine de talie mare și a trăit în era triasică târzie.

Fosile ale acestei specii, cunoscută și sub numele de „dinozaurul Bristol”, au fost descoperite în anii 1800, dar oamenii de știință au putut abia de curând să studieze exemplarele în detaliu fără a le distruge, folosind modele 3D generate de scanările la tomograf.

Experții au identificat detalii anatomice despre creierul și urechea internă a dinozaurilor, care nu fuseseră încă văzute.

„Chiar dacă creierul real a dispărut de mult, software-ul ne permite să recreăm forma creierului și a urechii interne prin dimensiunile cavităților rămase în urmă”, a explicat Ballell.

„Brațul dinozaurului este bine conservat, așa că l-am comparat cu alți dinozauri, identificând trăsături comune și unele care sunt specifice Thecodontosaurus”, a spus Ballell.

Proiecția creierului creaturii a dezvăluit lobi floculari mari, care sunt importanți pentru echilibru, indicând faptul că dinozaurul se deplasa pe două picioare. Această structură este, de asemenea, asociată cu controlul echilibrului și al mișcărilor ochilor și gâtului, sugerând că Thecodontosaurus era relativ agil și își putea păstra privirea stabilă în timp ce se mișca rapid”, a explicat cercetătorul. Sursa digi24.ro